Creative Director
Kauppakeskus Redi - Markkinoinnin kehittäminen | Creative director, Grundlage
K-Auto, Audi Finland - Ilmoitus | Creative director, Nitro
Simelius Simelius - Sivustouudistus | Creative Director, Grundlage
Kauppakeskus Mylly – Brändiuudistus | Creative Director, Grundlage
K-Plussa - Visuaalisen konseptin kehitys | Creative Director, Nitro
Outokumpu - Keynote illustrations
Kauppakeskus Ainoa - NCSC Entryvideo | Creative Director, Grundlage
LV - Aurinkokello | Konseptisuunnittelu, Grundlage
Logo design | Creative director, Nitro
K-Auto, CUPRA - CUPRA Born Lanseeraus | Creative Director, Nitro
Outokumpu - Keynote illustrations
K-Auto - Ilmoitus | Creative Director, Nitro
PUF - Brändikehitys | Creative director, Grundlage
PUF - Kesäkampanja | Creative director, Grundlage
K-Auto - Pinnoitekuvakonsepti | Creative director, Nitro
K-Auto, Porsche - Ilmoitus | Creative Director, Nitro
K-Auto - Animation Pitch | Creative director, Nitro
K-Auto, CUPRA - Kampanjamallisto | Creative Director, Nitro
Dog illustration - Personal work
Savosolar - Pitch Work
K-Auto, Audi Finland - Kampanja | Creative director, Nitro
Laitila PURE - Spec work
K-Auto, Audi Finland - Ilmoitus | Creative director, Nitro
Naantalin Musiikkijuhlat - Verkkopalvelu | Creative direction & UI design, Grundlage
Aarikka - Brändiuudistus | Creative Director, Grundlage
Aarikka - Black Design Edition animation | Creative director, Grundlage
Acusta - Identity, Pitch work
Aarikka - Tonttu animation | Creative director, Grundlage
Film Finland - Copy concept, Pitch work
Laitila - Pitch Work
Onnline - Identity, Pitch work
Patent pending
K-Auto, Volkswagen - ID.7 lanseeraus | Creative director, Nitro
Shift Business Festival - Logo
K-Auto - Olosuhdeperustainen mainonta | Creative director, Nitro
John Deere - Copy Concept, Pitch work
Ainoakoti - Visual concept
K-Auto, Audi Finland - Ilmoitus | Creative director, Nitro
Yrttisoppi - Identiteetti
Siili Auto - Presentation design | Grundlage
Osaaminen
-
Uskon vahvasti fasilitoivaan luovuuden johtamiseen, jossa suunnittelua tuetaan ja laajaa kokeilua kuljetetaan eteenpäin oikein laadituilla kysymyksillä, vaiheistuksella ja niihin sopivilla luovilla tekniikoilla. Laaja-alaisuudesta on hyötyä, jotta on mahdollista tukea tiimejä ja erilaisia suunnittelijoita löytämään ratkaisuja ja pääsemään eteenpäin.
-
”Are you playing to play, or are you playing to win?” Onnistuessaan markkinointistrategia muodostaa logiikan, joka määrittää voittamisen, tunnistaa keinot siihen ja ohjaa sen perusteella valintojen muodostamista sekä väärien/tehottomien poissulkemista. Selkeään muotoon kiteytetty strategian logiikka on luovuuden kiihdytin, joka samalla selkeyttää uusien markkinointikanavien, -keinojen, -viestien ja -tekojen arviointia sekä roolittamista.
-
”A Platform is not a campaign. Platforms are ideas that create ideas” – Hey Whipple Squeeze this, Luke Sullivan & Edward Boches
Mainonnan konseptisuunnittelussa markkinointistrategian määrittämistä viesteistä ja tavoitteista kehitetään mielenkiintoisia narratiivipolkuja. Polkuja, jotka ovat kykenevät tuottamaan vahvoja ideoita, joilla on voimaa toteuttaa strategian tavoitteita. Brändin tarinallistamista ja sen mahdollisia lopputulemia luonnostellaan ja tarkastellaan niin teksteinä, visuaalisuutena, tekoina kuin tapana olla vuorovaikutuksessa kohdeyleisön kanssa. Tämä vaihe koostuu laajentavista ja supistavasi sykleistä: Laajentavissa sykleissä kokeillaan ja pyritään ylittämään rajoja uusilla ideoilla. Supistavissa sykleissä ajatuksia peilataan strategian logiikkaan ja sen pohjalta tehdään päätöksiä jotka kiteyttävät konseptia – mikä toimii, mikä poistetaan ja mitä on vielä kehitettävä.
-
Art Direction tehtävässä vahvan visuaalisen vision muodostaminen ja sen ohjaaminen läpi pitkien tuotantokokonaisuuksien on ensiarvoista. Itse pidän tätä osaa maraton-lajina, jossa jo pitch-presentaatiossa esitetyn vision täytyy elää ja jalostua läpi kuvaussuunnitteluiden, kuvausvalvontojen, käyttöliittymäkuvien, somepostausten, ulkomainonnan aineistojen ja aina pienimpään banneriin kohtaamaan loppukäyttäjä. Art Director on ratkaisemassa miten visuaalinen brändi kohtaa ja mukautuu erilaisiin materiaaleihin ja kosketuspisteisiin. Vahvuuteni on luonnollisen ja toimivan yhteistyön muodostaminen sekä selkeän kommunikaation vahvistaminen tuotantoyhtiöiden, mediatoimiston, asiakastiimien sekä oman suunnittelijatiimien sisällä. Vasta kun kaikki jakavat saman inspiroivan vision ja nauttivat matkasta, on mahdollista saada aikaan poikkeuksellisen onnistuneita visuaalisia toteutuksia.
-
Pyrkimykseni on aina lähestyä projekteja avaamalla ja määrittämällä ensin graafisen suunnittelun avulla saavutettavissa olevat tavoitteet ja mitä sen keinoilla ei voida saavuttaa. Tämän jälkeen avaan ja tarkastelen systemaattisesti mahdollisia visuaalisuuden polkuja, pitäen päätökset koko ajan näkyvillä ja perusteltuina. Koen erittäin hyödylliseksi toteutusten optimoinnin niin konenäön sovellusten kuin A/B-testauksen avulla.
Ohjelmistot
Graafinen suunnittelu,
vaativa kuvankäsittely ja kuvittaminen
Photoshop
Illustrator
Indesign
Procreate
Animointi ja editointi
After Effects
UI-suunnittelu
Figma
Google Web Designer
Muu osaaminen
FigmaJam & Miro fasilitointi
Storyboard kuvittaminen
Microsoft Office -pohjien taitto
Suunnittelufilosofia
“To describe the problem is part of the solution. This implies: not to make creative decisions as prompted by feeling but by intellectual criteria. The more exact and complete these criteria are, more creative the work becomes. The creative process is to be reduced to an act of selection.“
— Designing Programmes by Karl Gerstner
Keskeiset kirjat,
joihin suunnitteluni pohjautuu:
-
Design Programmes
KARL GERSTNER
-
The Design Method
ERIC KARJALUOTO
-
Playing to Win
A.G. LAFLEY & ROGER L. MARTIN
-
Hey Whipple, Squeeze This
LUKE SULLIVAN & EDWARD BOCHES