Creative Director

Osaaminen

  • Uskon vahvasti fasilitoivaan luovuuden johtamiseen, jossa suunnittelua tuetaan ja laajaa kokeilua kuljetetaan eteenpäin oikein laadituilla kysymyksillä, vaiheistuksella ja niihin sopivilla luovilla tekniikoilla. Laaja-alaisuudesta on hyötyä, jotta on mahdollista tukea tiimejä ja erilaisia suunnittelijoita löytämään ratkaisuja ja pääsemään eteenpäin.

  • ”Are you playing to play, or are you playing to win?” Onnistuessaan markkinointistrategia muodostaa logiikan, joka määrittää voittamisen, tunnistaa keinot siihen ja ohjaa sen perusteella valintojen muodostamista sekä väärien/tehottomien poissulkemista. Selkeään muotoon kiteytetty strategian logiikka on luovuuden kiihdytin, joka samalla selkeyttää uusien markkinointikanavien, -keinojen, -viestien ja -tekojen arviointia sekä roolittamista.

  • ”A Platform is not a campaign. Platforms are ideas that create ideas” – Hey Whipple Squeeze this, Luke Sullivan & Edward Boches

    Mainonnan konseptisuunnittelussa markkinointistrategian määrittämistä viesteistä ja tavoitteista kehitetään mielenkiintoisia narratiivipolkuja. Polkuja, jotka ovat kykenevät tuottamaan vahvoja ideoita, joilla on voimaa toteuttaa strategian tavoitteita. Brändin tarinallistamista ja sen mahdollisia lopputulemia luonnostellaan ja tarkastellaan niin teksteinä, visuaalisuutena, tekoina kuin tapana olla vuorovaikutuksessa kohdeyleisön kanssa. Tämä vaihe koostuu laajentavista ja supistavasi sykleistä: Laajentavissa sykleissä kokeillaan ja pyritään ylittämään rajoja uusilla ideoilla. Supistavissa sykleissä ajatuksia peilataan strategian logiikkaan ja sen pohjalta tehdään päätöksiä jotka kiteyttävät konseptia – mikä toimii, mikä poistetaan ja mitä on vielä kehitettävä.

  • Art Direction tehtävässä vahvan visuaalisen vision muodostaminen ja sen ohjaaminen läpi pitkien tuotantokokonaisuuksien on ensiarvoista. Itse pidän tätä osaa maraton-lajina, jossa jo pitch-presentaatiossa esitetyn vision täytyy elää ja jalostua läpi kuvaussuunnitteluiden, kuvausvalvontojen, käyttöliittymäkuvien, somepostausten, ulkomainonnan aineistojen ja aina pienimpään banneriin kohtaamaan loppukäyttäjä. Art Director on ratkaisemassa miten visuaalinen brändi kohtaa ja mukautuu erilaisiin materiaaleihin ja kosketuspisteisiin. Vahvuuteni on luonnollisen ja toimivan yhteistyön muodostaminen sekä selkeän kommunikaation vahvistaminen tuotantoyhtiöiden, mediatoimiston, asiakastiimien sekä oman suunnittelijatiimien sisällä. Vasta kun kaikki jakavat saman inspiroivan vision ja nauttivat matkasta, on mahdollista saada aikaan poikkeuksellisen onnistuneita visuaalisia toteutuksia.

  • Pyrkimykseni on aina lähestyä projekteja avaamalla ja määrittämällä ensin graafisen suunnittelun avulla saavutettavissa olevat tavoitteet ja mitä sen keinoilla ei voida saavuttaa. Tämän jälkeen avaan ja tarkastelen systemaattisesti mahdollisia visuaalisuuden polkuja, pitäen päätökset koko ajan näkyvillä ja perusteltuina. Koen erittäin hyödylliseksi toteutusten optimoinnin niin konenäön sovellusten kuin A/B-testauksen avulla.

Ohjelmistot

Graafinen suunnittelu,
vaativa kuvankäsittely ja kuvittaminen

  • Photoshop

  • Illustrator

  • Indesign

  • Procreate

Animointi ja editointi

  • After Effects

UI-suunnittelu

  • Figma

  • Google Web Designer

Muu osaaminen

  • FigmaJam & Miro fasilitointi

  • Storyboard kuvittaminen

  • Microsoft Office -pohjien taitto

Suunnittelufilosofia

“To describe the problem is part of the solution. This implies: not to make creative decisions as prompted by feeling but by intellectual criteria. The more exact and complete these criteria are, more creative the work becomes. The creative process is to be reduced to an act of selection.“

— Designing Programmes by Karl Gerstner

Keskeiset kirjat,
joihin suunnitteluni pohjautuu:

  • Design Programmes

    KARL GERSTNER

  • The Design Method

    ERIC KARJALUOTO

  • Playing to Win

    A.G. LAFLEY & ROGER L. MARTIN

  • Hey Whipple, Squeeze This

    LUKE SULLIVAN & EDWARD BOCHES

Työkokemus

Grundlage
2024–

Nitro
2022 –2024

Grundlage
2018 – 2022

TBWA
2018

Hungry
2016–2018

Hasan & Partners
2015

Parcero
2013–2014

Zeeland
2012